Nieuws van LOD

NIEUWS VAN LOD

Beste LOD-genoot

Na een mooi en intens seizoen nemen we de tijd om te reflecteren op wat geweest is alsook vooruit te kijken naar wat komt. 

LOD gaat momenteel door een grote transitie. Er was al het afscheid van oprichter Hans Bruneel. 
Hierbij brengen we jou officieel op de hoogte van het vertrek van algemeen & artistiek directeur Tom Rummens.

Tom was sinds 2019 betrokken bij heel wat LOD-producties, eerst als hoofd spreiding en dramaturg, later als artistiek coördinator. Tijdens de coronapandemie stampte hij het Bijloke Wonderland Festival uit de grond. Nieuw muziektheatertalent kon op hem rekenen als een gedreven coach bij o.a. de jaarlijkse Bijloke Summer Academy. LOD beleefde zeer fijne jaren met Tom als collega. Wij wensen hem alle succes en geluk in wat de toekomst brengt.

Noot van Tom: "Na een aantal boeiende en ook erg uitdagende jaren heb ik besloten om LOD muziektheater te verlaten. Ik kijk terug op veel mooie herinneringen en ben ontzettend dankbaar dat ik LOD heb mogen leren kennen. Ik wens de organisatie dan ook een mooie toekomst toe. Ik wil iedereen danken voor de fijne samenwerkingen, de vele projecten en de talloze ontmoetingen. Ik hoop jullie snel terug te zien of te horen, in het theater of daarbuiten.”

De raad van bestuur vertrouwt de algemene en artistieke leiding ad interim toe aan zakelijk leider Kathleen Treier. Na een zomer van reflectie volgt eind september een open vacature voor een nieuwe artistiek leider. In de tussentijd zijn Kathleen Treier en Morgan Verhelle (externe relaties en artistieke ontwikkeling) de artistieke aanspreekpunten.

Samen met het hele team bouwen we elke dag aan een LOD dat trouw is aan zijn artistieke DNA van innovatief muziektheater en opera. We dragen zorg voor onze artists-in-residence, ondersteunen op verschillende manieren nieuw en aanstormend talent en blijven ons internationaal profileren.

We zijn enorm trots op ons sterke en toegewijde LOD-team. Daarnaast zijn we zeer dankbaar voor iedereen die deel uitmaakt van ons traject: artiesten, (inter)nationale partners, pers, van in de keuken tot op kantoor, van on the road tot in een creatieproces in de studio of elders. Een warme dank je wel.

Voor de komende seizoenen timmerden we hard aan een uitdagend, divers en vernieuwend programma, met trouwe en nieuwe partners, in binnen- en buitenland, met in 2024-2025 twee creaties op de agenda:

The Grief of Red Granny is de nieuwe AfrOpera van Gorges Ocloo over individuele en collectieve rouw gebaseerd op het levensverhaal van koningin Elisabeth, de derde koningin van België, en Pergolesi’s Stabat Mater.

Nenia kenmerkt zich als een caleidoscopische verkenning van verlies met een compositie van Frederik Neyrinck, van en met audiokunstenaar Katharina Smets en ensemble Revue Blanche.
Beide zijn veelbelovende en diep ontroerende projecten rond de maatschappelijke positie van rouw en verdriet.

Daarnaast touren The Golden Stool or the Story of Nana Yaa Asantewaa van Gorges Ocloo en Woman at Point Zero van Bushra El-Turk & Laila Soliman internationaal, mag je Josse Jnr. van Ahilan Ratnamohan, Josse De Pauw & Etuwe Bright Junior niet missen op het Vlaamse of het Nederlandse Theaterfestival (of nadien op tournee), en kan je ook nog The Time of Our Singing van Kris Defoort en HinkStapSpring van Inne Goris bewonderen. In onze LOD-Studio duiken komend seizoen heel wat artists-in-residence alsook nieuwe gezichten.

Voor nu kan je genieten van Bijloke Wonderland (15/8 t.e.m. 1/9) en vindt binnenkort de achtste editie plaats van de Bijloke Summer Academy, een residentieprogramma voor nieuwe muziektheaterprojecten.

We komen je graag tegen!
Het LOD-team