Over 'Be My Superstar'
De creatie van een jongerenopera
De muziek staat luid.
De lichten zijn verblindend.
De sfeer is euforisch.
Je vrienden zijn bij je.
Je laat al je problemen los.
Je voelt je vrij.
Laat het feest beginnen.
HET VERHAAL
Be My Superstar begint in een nachtclub. De zangers en muzikanten zijn er wild aan het dansen. Ook het publiek doet mee. Plots zakt de jurk van de sopraan naar beneden, waarop iemand hier een foto van neemt. De foto wordt meteen overal verspreid via Whatsapp. Voor haar is het een ware nachtmerrie. De anderen beginnen haar meteen te slutshamen en uit te schelden. Grijpt er iemand in? Doet iedereen zomaar mee?
Ook het andere personage, de contratenor in het stuk, wordt op school gepest. Hij is vaak eenzaam, tot hij de sopraan ontmoet en er een band tussen de twee ontstaat. Hoe gaan zij om met het pestgedrag?
Hoe kwam Be My Superstar tot stand?
De regisseuse Alexandra Lacroix, componist Šimon Voseček, dramaturge Aïda Gabriëls, sopraan Astrid Stockman en videomaker Franziska Guggenbichler-Beck volgden in 2016 per toeval allemaal een workshop rond het creëren van opera voor jongeren. Elk van hen wilde graag een opera maken over pesten, om zo het gesprek en de openheid tussen jongeren op gang te brengen. Ze besloten de handen in elkaar te slaan voor de creatie van Be My Superstar.
Dat deden ze uiteraard niet alleen. Je hebt producenten nodig, techniekers, kostuummakers, ... en vooral ook jongeren! In een reeks 'labs' doorheen Europa werkten ze telkens met een groep lokale jongeren om elke stap in de creatie met hen af te toetsen. Zo werden bijvoorbeeld de Whatsappgesprekken die je zult zien verschijnen, geschreven door jongeren uit een secundaire school die kwamen helpen. Zo kwam de opera stap voor stap tot stand.
Wie doet wat?
De regisseur neemt de creatieve leiding en bedenkt het algemene concept van de voorstelling. De regisseur geeft ook regie-aanwijzingen aan de zangers en acteurs.
De componist schrijft de muziek voor de voorstelling, de bladmuziek. De muzikanten en zangers voeren die compositie uit.
De librettist schrijf het libretto, dat is wat we in opera ‘het script’ of ‘de liedtekst’ noemen.
De dramaturg staat de regisseur bij in het creatieproces, zorgt voor de tekst en neemt extra achtergrondinformatie op. Soms geeft de dramaturg ook inleidingen aan het publiek voor ze de voorstelling gaan zien.
De scenograaf tekent het decor uit, waar moet alles staan?
De productieleider zorgt dat alle repetitieplanningen in orde zijn, dat de kostuums en rekwisieten klaar staan en dat iedereen weet waar en wanneer hij moet zijn.
Welke termen moet je onthouden?
Regisseur, componist, compositie, libretto, librettist, dramaturg, scenograaf, productieleider, rekwisiten
De artiesten aan het woord
Iedereen beleeft een voorstelling anders, zowel de mensen in het publiek als de artiesten die de voorstelling gemaakt hebben. In de onderstaande filmpjes laten we hen aan het woord over hun ervaringen tijdens het creatieproces.