(Anders) zijn

WAT MAAKT IEMAND 'ANDERS'?

Om alleen of samen met de klas over na te denken.
De vragen kunnen voor inspiratie zorgen en een openhartig gesprek op gang brengen.

Wie ben ik’? Die vraag houdt veel mensen bezig, soms hun hele leven lang.
De zoektocht naar identiteit, naar wie je bent, wie je wil zijn of wie je denkt dat je moet zijn, is dan ook niet evident. De een is sneller tevreden, de ander wil zichzelf eerst door en door kennen en zeer doordachte keuzes maken.

OEFENING

Denk even na over de volgende vragen. Schrijf het rustig neer of praat erover met een vriend, klasgenoot... 

  • Omschrijf jezelf in 1 woord. Is dit een correcte, volledige omschrijving?
  • Zoek 5 woorden met een ‘V’ die je karakter omschrijven
  • Als je je eigen BFF zou zijn, waar zou je je dan aan storen?
  • Zoek samen een aantal ‘categorieën’ waarop je jezelf een punt van 1 tot 10 geeft (vb: ‘sportief’ of ‘financiële verantwoordelijkheid’ of ‘stiptheid’ of ‘betrouwbaarheid’ of ‘vergevingsgezind’ of ‘gelovig/spiritueel’ of ... Als dit voor iedereen OK is, kan je ook elkaar op die schaal inschatten, en dit delen met elkaar.
  • Kan je iemand anders (uit je klas) omschrijven? Durf je dit, of is dit spannend? Wanneer vind je dat prima, en wanneer wordt dat moeilijker?
  • Wat is het verschil tussen jezelf omschrijven, en iemand anders omschrijven?

Als iemand gepest wordt, is dat vaak omdat er iets ‘anders’ is aan die persoon. Of dat vindt de pester toch. Dat kunnen heel banale zaken zijn: bepaalde kleren die je wel of niet draagt, haarkleur, schoolresultaten, het merk van je gsm, een lichamelijk kenmerk, ...

OEFENING

  • Wat maakt iemand ‘anders’?
  • Wat maakt jou ‘anders’ dan de rest?
  • Wat zorgt er voor dat je net niet anders bent?
  • Als iemand 'anders' is, om welke reden dan ook, moet je die dan als een andere bekijken?
  • Kan iemand die 'anders' is, op wat voor manier dan ook, toch bij een groep behoren?